Elsykkelmotorer – de ulike typene

I dag finnes det en rekke ulike produsenter av elsykkelmotorer. Disse leverer primært 3 ulike

typer motorer. 1. Krankmotor som sitter ved kranken. 2. bakhjulsdrift hvor motoren sitter i baknavet. 3. forhjulsdrift hvor motoren sitter i fornavet (forhjulsdrift er den minst vanlige typen motor). Prismessig er krankmotoren dyrere enn de to andre alternativene. Det er også slik at krankmotoren er foretrukket på de dyrere syklene. Hvorfor er det slik?

 

  1. Fordeler ved krankmotor

Kraftsensoren som sitter i motoren registrerer kraften rytteren trår i pedalene samtidig som den vet når motoren gir kraft til kranken. Dette gir den mest naturlige tråfølelsen. Krankmotoren gir også optimal ytelse ved lav hastighet (for eksempel i oppoverbakker). Dette innebærer at man får full kraft selv om bakken er kjempebratt og farten under 10 km/t.  Krankmotorer er også mindre utsatt for feil siden de har kortere ledninger enn navmotorer.

 Ulemper ved krankmotor

Prisen er høyere enn alternativene

 

  1. Fordeler med bakhjulsdrift

Motorer som er plassert i bakhjulsnav er rimeligere enn krankmotor. Bakhjulsdrift sender også kraften inn i drivverket slik at det føles mer naturlig å sykle sammenliknet med forhjulsdrift. Gir en totalmessig lettere sykkel en en krankdrevet en.

Kan brukes mer som en vanlig sykkel om du slår av motoren.

 

Ulemper ved bakhjulsdrift

Mer utsatt for feil siden det er lengre kabler enn på krankmotor

 

  1. Fordeler med framhjulsdrift (selges mindre og mindre av disse)

Motorer som er plassert i framhjulsnav er rimeligere enn krankmotor. Gir en totalmessig lettere sykkel en krankdrevet en.

Kan brukes mer som en vanlig sykkel om du slår av motoren.

 

Ulemper ved bakhjulsdrift

Mer utsatt for feil siden det er lengre kabler enn på krankmotor.

Kan risikere å spinne ved oppstart